ظریف می گوید روح الله زم خبرنگار نبوده است | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 28 فروردين 1403 - 9:54

ظریف می گوید روح الله زم خبرنگار نبوده است

شماره: 12205
Aa Aa

وزیر خارجه ایران می گوید خبرنگار کسی است که خبر را منتقل یا اظهار نظر می‌کند؛ خبرنگار نباید آموزش ساخت کوکتل مولوتف در سایتش بگذارد.

در گفتگو با طلوع نیوز افغانستان عنوان شد؛
ظریف می گوید روح الله زم خبرنگار نبوده است

وزیر خارجه ایران در گفتگو با طلوع نیوز افغانستان و در پاسخ به این سوال که آیا شما رد می‌کنید که در ایران یک حکومت و دو بازی‌گر است؟ یا یک بازی‌گر و دو سیاست؟ گفت:

حتما ما یک سیاست داریم. بنده در مورد طالبان عرض کردم چرا ما با طالبان ارتباط داریم. وقتی هم که ما با حکومت هستیم با حکومت مذاکره می‌کنیم، با دولت افغانستان مذاکره می‌کنیم، همه‌ی ما حضور داریم. یعنی در بحث‌هایی دوستان سپاه هستند و در بحث‌هایی دوستان وزارت اطلاعات هستند. 

به گزارش اسپادانا خبر، محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال مجری که آقای سلیمانی در عراق چه می‌کرد؟ اظهار کرد؛

آقای سلیمانی در عراق کمک می‌کرد به دولت عراق در مبارزه با داعش و در مبارزه با افراط. به دولت عراق کمک می‌کرد و برای همین هم هست روزی که ایشان در عراق شهید شد در مسیر رفتن به دیدار نخست‌وزیر عراق بود. آقای عادل عبدالمهدی اعلام کرد که ایشان مهمان من بود و می‌آمد که من را ببیند. امکان ندارد فرمانده قدس ما، وزیر اطلاعات ما و دیگر مسئولی از ایران به عراق برود با نخست‌وزیر عراق دیدار نکند.  

او در پاسخ به این پرسش که چرا افغان‌ها را برای جنگ به سوریه می‌فرستید؟ گفت:

ما کسی را به سوریه نمی‌فرستیم. این را ما کاملاً روشن کردیم. ببینید، کسی برای یک کشور دیگر نمی‌رود در یک کشور ثالث بجنگد. برادران ما به آن‌جا به‌صورت داوطلب رفتند. کما از عراق رفتند، کما از جاهای دیگر رفتند. ما کمک کردیم در سوریه برای مقابله با داعش که دشمن مشترک همه‌ی ما است. ما به خانواده‌های آن‌ها امتیازاتی می‌دهیم. خانواده‌های افرادی که شهید می‌شوند، در افغانستان-برای ایده‌ی‌شان، برای آرمان شان، ما خانواده‌های آن‌ها را تحت پوشش می‌گیریم.  این‌که تمام کسانی که در سوریه با داعش جنگیده‌اند، تحت فرماندهی واحد دولت سوریه بوده‌اند. ما هم تحت فرماندهی دولت سوریه کمک می‌کردیم.

ظریف در پاسخ به این سوال که چرا روح‌الله زم اعدام شد؟ گفت:

قوه‌ی قضاییه ما مستقل است و دولت نقشی در تصمیم قوه قضاییه ندارد اما تا آنجا که من خبر دارم، خبرنگار به معنای کسی است که خبر را منتقل می‌کند یا اظهار نظر می‌کند. علی‌القاعده یک خبرنگار نباید آموزش ساخت کوکتل مولوتف در سایتش بگذارد.  من به‌عنوان یک شهروند ایرانی به قانون ایران ملتزمم. کما اینکه شهروند هر کشوری به قوانین آن کشور ملتزم است. کشور ایران مثل بسیاری از کشورهای دیگر، مجازات اعدام را برای سنگین‌ترین جرم‌ها در نظر گرفته است. ما خوشحالیم با تغییراتی که صورت گرفت به‌ویژه در حوزه مواد مخدر که بیشترین تعداد مجازات‌های اعدام را ما داشتیم آستانه برای مجازات‌های اعدام بسیار بالا رفت و تعداد کسانی که باید طبق قانون اعدام شوند، بسیار کم شدند. این را من به‌عنوان یک شهروند، کسی که یک زمانی حقوق بشر درس می‌داده است، حتما ازش استقبال می‌کنم.

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان