وزارت امور خارجه ما وزارت برجام نخواهد بود | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 12 ارديبهشت 1403 - 23:55

وزارت امور خارجه ما وزارت برجام نخواهد بود

شماره: 14570
Aa Aa

تلاش برای تقویت جبهه مقاومت بی تردید در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد| مذاکره را ابزار دیپلماسی می‌دانیم اما نه زیر سایه تهدید و معطل سازی.

وزیر پیشنهادی امور خارجه رئیسی در مجلس؛
وزارت امور خارجه ما وزارت برجام نخواهد بود

حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه ابراهیم رئیسی در مجلس شورای اسلامی گفت:

در عرضه مناسبات بین المللی منافع و اقتدار ملی همواره در صدر توجهات بوده است. ما سعی خواهیم کرد ضمن پایبندی به ارزش های اسلامی از این مولفه غفلت نکنیم.

به گزارش اسپادانا خبر، گفت: 

 ما در غرب آسیا به دنبال نهادینه کردن دستاوردهای میدانی مقاومت هستیم. همچنین در شرق آسیا و شبه قاره و در حوزه تمدنی ایران به دنبال استفاده از قدرت های نوظهور اقتصادی هستیم تا معیشت مردم و تجارت بین‌الملل را ارتقاء بخشیم. سیاست خارجی متوازن یعنی سیاست ما متمرکز بر یک نقطه نباشد بلکه در تمام قاره ها و در تمام حوزه های جهان چند کشور را به عنوان اولویت سیاست خارجی در نظر بگیریم و سپس بر اساس برنامه و زمانبندی در راستای سایر اهداف گام خواهیم برداشت. مشکلی که ما در وزارت خارجه داریم رویکرد غلطی بود که اقتصاد محور نبود. رویکرد وزارت امور خارجه دولت سیزدهم اقتصاد محور است و تمرکز و توجه به بخش خصوصی صادرات غیر نفتی، توجه به توریسم، امنیت غذایی و کمک به ارز آوری مجموعه اقدامات ما خواهد بود.

او در مورد برجام گفت:

وزارت امور خارجه ما وزارت برجام نخواهد بود. ما مذاکره را ابزاری از دیپلماسی می‌دانیم و از میز مذاکره منطقی و توام با اقتدار و حکمت فرار نخواهیم کرد اما وزارت امور خارجه را به برجام گره نخواهیم زد. ما همه تلاش خود را برای بی اثر کردن تحریم ها بکار خواهیم بست اما با مذاکره ای همراه می شویم که فرسایشی نباشد و تامین کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد. این سیاست صریح دولت الکترونیک خواهد بود. مذاکره را ابزار دیپلماسی می‌دانیم اما نه زیر سایه تهدید و معطل سازی و مذاکره برای مذاکره بلکه از موضع منطق حکیمانه و با نگاه به تامین منافع حداکثری و حقوق ملت ایران.

وی گفت:

تلاش برای تقویت جبهه مقاومت موضوعی است که بی تردید در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد. محور مقاومت متحدان جمهوری اسلامی برای امنیت پایدار در منطقه و کشورهای خود هستند که به طور خودجوش به وجود آمده اند و ظرفیت بزرگی در تامین حداکثری امنیت کشورهای منطقه دارند که مورد توجه ماست. ما با افتخار از متحدان خود و جبهه مقاومت در کمک به تامین امنیت حداکثری منطقه و همکاری حداکثری در منطقه حمایت می کنیم. جمهوری اسلامی در منطقه ثبات ساز و امنیت آفرین است و هیچ کس در این موضوع تردیدی ندارد. دست دوستی و برادری خود را با همه کشورهای منطقه به ویژه همسایگان یعنی ۱۵ کشور همسایه و کشورهای پیرامون با قوت فشرده و معتقدیم که می توانیم به منطقه امن تر و توسعه یافته تر برسیم.

وی درباره عربستان گفت:

مسلمانان، عربستان را سرزمین نزول وحی می‌دانند. همکاری دو کشور مسلمان در منطقه ضروری است و در عین حال جنگ علیه یمن که ۷ سال طول کشیده باید با آتش‌بس فوری و گفت و گوی یمنی_یمنی پایان یابد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان