وضعیت فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس در ایران بدتر شده است | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403 - 16:41

وضعیت فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس در ایران بدتر شده است

شماره: 23433
Aa Aa

او ادعا کرده راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در ایران به طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران در فوریه ۲۰۲۱ برای متوقف کردن تعهدات برجامی‌اش قرار گرفته است.

دبیرکل آژانس انرژی اتمی در نشست فصلی شورای حکام؛
وضعیت فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس در ایران بدتر شده است

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه آغازین خود در نشست فصلی شورای حکام در وین ادعایی را درباره تاثیر تصمیم تقابلی ایران در پی قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپا بر کیفیت راستی‌آزمایی برجامی آژانس در ایران مطرح کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا و فارس، او گفت:

راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در ایران درباره برجام(توافق هسته‌ای) به طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران در فوریه ۲۰۲۱ برای متوقف کردن تعهدات برجامی‌اش قرار گرفت.

گروسی افزود:

وضعیت پس از تصمیم ایران برای خارج کردن تمامی تجهیزات راستی‌آزمایی و نظارتی ایران درباره برجام بدتر شد.

او گفت:

بیش از دو سال و نیم از زمانیکه ایران اجرای پروتکل الحاقی خود را متوقف کرد و (آژانس) بیانیه‌های به روز شده را ارائه می داد و آژانس قادر به دسترسی تکمیلی به سایت‌ها و دیگر مکان‌ها در ایران بوده است می‌گذرد. شما همچنین در مقابل خود گزارش من درباره توافقات پادمانی ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) با جمهوری اسلامی ایران را در اختیار دارید. متأسفم که هیچ پیشرفتی در اجرای فعالیت‌هایی که در بیانیه مشترک مشخص شد و در تاریخ ۴ مارس در تهران به امضا درآمد حاصل نشده است. ایران همچنین باید توضیحات فنی معتبری را برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد در اختیار آژانس قرار دهد و آژانس را از مکان‌های فعلی با مواد مرتبط با هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع کند.

گروسی اظهار داشت:

ایران همچنین باید اختلافات در ارزیابی تعادل مواد هسته‌ای مرتبط با تأسیسات فرآوری اورانیوم (UCF) و اجرای کد اصلاح شده ۳.۱ را رفع کند. این مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه جامع پادمانی است و باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح آمیز است. من از ایران می‌خواهم تا به طور جدی و به شیوه‌ای پایدار با آژانس در راستای اجرای تعهدات ذیل بیانیه مشترک همکاری کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان