روزانه ۵ تا ۶ پرستار از ایران مهاجرت می کنند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 11 ارديبهشت 1403 - 16:17

روزانه ۵ تا ۶ پرستار از ایران مهاجرت می کنند

شماره: 19522
Aa Aa

ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرستار به خارج از ایران مهاجرت می‌کنند. مقصد این پرستاران از قزاقستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و اربیل تا اروپا و آمریکا است.

محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری ایران؛
روزانه ۵ تا ۶ پرستار از ایران مهاجرت می کنند

«محمد میرزابیگی» رئیس سازمان نظام پرستاری ایران با بیان این که متأسفانه زمینه‌های جذب و ماندگاری پرستاران در کشور فراهم نشده است از مهاجرت روزانه ۵ تا ۶ پرستار ایرانی خبر داد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، او اظهار کرد:
روزانه ۵ تا ۶ پرستار  و ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرستار به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند و این مسئله برای کشور جای نگرانی دارد. اگر پرستاری طرح یا سربازی خود را گذرانده باشد هیچ مانعی برای رفتن‌ها آن‌ها نیست. زمینه‌ای هم برای جذب یا ماندگاری آن‌ها در ایران وجود ندارد. مقصد این پرستاران گوناگون است، از کشورهای اطراف مانند قزاقستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و اربیل کردستان عراق تا کشورهای اروپایی و آمریکایی مقصد پرستاران ایرانی است. بسیاری از کشورهای جهان حضور پرستاران ایران به دلیل دانش و توانایی بالای آن‌ها استقبال می‌کنند.

وی در مورد آسیب‌های شغلی پرستاران نیز گفت:

در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دفتر رسیدگی به حوادث شغلی وجود دارد و وزارت بهداشت دفتر سلامت محیط کار وجود دارد. حوادث شغلی و فرسودگی شغلی به صورت همزمان برای پرستاران وجود دارد. پرستاری که به صورت همزمان در سه جا کار می‌کند؛ پرستارانی که در بخش کرونا بودند یا پرستارانی که در بخش سرطان خدمت ارائه می‌دهند اینها در معرض فرسودگی شغلی هستند یا پرستارانی که در بخش شیمی درمانی کار می‌کنند یا در اتاق عمل، گازهای بیهوشی را استفاده می‌کنند در معرض گازهای سمی بوده و ممکن است حوادثی برای آن‌ها به وجود بیاید به همین دلیل باید از این پرستارها حمایت کرد. در قانون ارتقا و بهره‌وری‌ بندی آورده شده است تا محدودیت مشاغل سخت و زیان‌آور برای همه پرستاران برداشته شود. پرستاری شغل سخت و زیان‌آوری بوده چرا که این آسیب‌ها را دارد. ما قانون ارتقا و بهره‌وری را داریم و از آن سو هم حق سختی کار به او داده می‌شود.  از آن سو پرستاری ممکن است دچار دیسک کمر یا آرتروز گردن شود که معمولا در سنین بالا برای پرستاران به وجود می‌آید، این دسته از پرستارها وقتی درخواستی داشته باشند در کمیته‌های مربوط به حوادث و فرسودگی‌های شغلی مورد بررسی قرار گرفته و احتمال دارد امتیازهایی شامل بازنشستگی زودهنگام یا تغییر شغل برای آن‌ها به وجود آید.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان