ایران و ترکیه هشت سند همکاری امضا کردند | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 11 ارديبهشت 1403 - 20:37

ایران و ترکیه هشت سند همکاری امضا کردند

شماره: 18815
Aa Aa

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در نشست مطبوعاتی مشترک با «رجب طیب اردوغان» گفته باید با ترویسم با هر اسمی که می خواهد باشد مبارزه کرد.

ابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی با اردوغان؛
ایران و ترکیه هشت سند همکاری امضا کردند

مراسم امضای اسناد مشترک همکاری و یادداشت‌ تفاهم بین تهران و آنکارا در حضور روسای جمهور و بین وزیران دو کشور در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد برگزار شد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، این اسناد در زمینه‌های طرح جامع همکاری بلندمدت میان ایران و ترکیه، موافقتنامه در زمینه های توسعه تامین اجتماعی و ورزش، حمایت از بنگاه های کوچک اقتصادی، همکاری‌های رادیو و تلویزیونی و همکاری میان سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و دفتر سرمایه‌گذاری ریاست جمهوری ترکیه به امضای مسئولین دو کشور رسید.

  •  

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در نشست مطبوعاتی مشترک با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه‌ در سعدآباد گفت:

بدون تردید سفر اردوغان به ایران نقطه عطفی در ارتقا سطح روابط بین دو کشور خواهد بود.

در این مذاکره  اراده دو کشور جدی است.

به گزارش اسپادانا خبر، رئیسی ادامه داد:

در این دیدار برای روابط اقتصادی و تجاری و سطح روابط در حوزه مختلف بحث و گفت و گو شد و معتقدم این سطح از روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور با توجه به ظرفیت های موجود کافی نیست و می تواند در سطح بالاتری شکل بگیرد.

وی با اشاره به تاسیس شهرک های صنعتی بین دو کشور گفت:

تاسیس پارک های علم و فناوری و فعال کردن و استفاده از شرکت های دانش بنیان دو کشور از دیگر محور مذاکرات امروز با اردوغان بود.

رئیسی درباره تمدید قرار داد انتقال گاز نیز گفت: 

این موضوع مورد تاکید قرار گرفت تا این قرار داد تمدید شده و شکل وسیع تری به خود بگیرد.

رئیس جمهور ایران گفت:

فعالیت شرکت هایی که امروز در ترکیه فعال هستند و  می توانند در ایران هم فعالیت داشته باشند در جهت توسعه روابط دو کشور خواهد بود.

وی با اشاره به همکاری دو کشور در مسایل امنیتی گفت:

امنیت مرزی مورد تاکید بین تهران و آنکارا قرار گرفت و در کنار آن درباره مبارزه با ترویسم و مواد مخدر و جرایم سامان یافته هم گفت و گو و تاکید شد:

تروریسم ممکن است اسامی مختلف داشته باشد. ترویسم یعنی اینکه امنیت مردم را به خطر می اندازند و باید با ترویسم با هر اسمی که می خواهد باشد مبارزه کرد تا امنیت مرزها تامین باشد.

رئیسی افزود:

همکاری دو کشور در مسایل منطقه ای از موارد مورد تاکید بود و هر دو برتمامیت ارضی روسیه تاکید کردیم.

وی درباره سطح روابط تجاری بین ایران و ترکیه اظهار داشت:

اکنون می توان ۳۰ میلیارد دلار را به عنوان سطح روابط تجاری بین دو کشور  هدفگذاری کرد که به سه برابر افزایش خواهد یافت. روابط خوب بین تهران و آنکارا می تواند به روابط منطقه ای و بین المللی منتهی شود و دو کشور قدرتمند ایران و ترکیه می توانند نقش بسیار مهمی در امنیت منطقه و بین المللی ایفا کنند و مذاکراتی که امروز انجام شد می تواند در جهت اراده و اقدام هر دو  کشور در جهت همکاری های دو جانبه و در منطقه ای و بین المللی مؤثر واقع شود.  

رئیس جمهور ایران گفت:

سند راهبردی که امروز امضا شد به روابط گسترده ای بین دو کشور منتهی شود و چشم انداز بسیار روشن و آینده درخشان در توسعه روابط دو کشور داشته باشد.

  •  

رجب طیب اردوغان نیز در نشست خبری مشترک اظهار کرد:

مطمئن هستم رایزنی‌های ما باعث ارتقای روابطمان خواهد شد. من چشم‌انداز آقای رئیسی برای ارتقای همکاری‌های ایران با همسایگانش را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم. در موارد سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و تجاری هم وزرا و هم روسای جمهور دو کشور به رایزنی پرداختند. حجم ۳۰ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری دو کشور در نظر داشتیم اما به دلیل پاندمی کرونا این سطح به شکل معناداری کاهش یافت و به حجم ۷ میلیارد دلاری رسید ولی معتقدم با حجم تلاش‌های دو طرف به ویژه در زمینه توسعه صنایع دفاعی و برداشتن گام‌هایی در زمینه نفت و گاز، می‌توانیم این مسیر را هموارتر کنیم.

اردوغان اظهار کرد:

من برای همبستگی‌مان در امر صنایع دفاعی خیلی اهمیت قائل هستم. همانطور که آقای رئیسی گفت مبارزه ما با سازمانهای تروریستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما سازمان‌های تروریستی مثل پ‌ک‌ک، ی‌پ‌گ و از این قبیل گروه‌ها را در لیست سازمان‌های تروریستی ناتو هم وارد کرده‌ایم. این سازمان‌ها در هر کشوری که موجودیت داشته باشند باعث برهم خوردن ثبات در این کشورها می‌شوند و ما باید با همه این سازمان‌های تروریستی برخورد داشته باشیم.

  •  

اردوغان به دعوت رسمی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورش برای انجام سفری دو روزه وارد تهران شد.

آیین استقبال رسمی از رئیس جمهور ترکیه توسط همتای ایرانی خود با نواختن سرود ملی دو کشور در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد برگزار شد.

همچنین هفتمین اجلاس روند صلح آستانه با حضور رئیسان جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در سالن اجلاس سران برگزار می شود.

در این نشست سه جانبه آیت الله رئیسی، اردوغان و ولادیمیر پوتین درباره تحولات اخیر در سوریه و مبارزه با تروریسم از جمله علیه داعش و پ. ک. ک و بازگشت داوطلبانه پناهندگان سوری به خانه‌هایشان گفت‌وگو می کنند.

اردوغان قرار است در حاشیه این نشست، دیداری دوجانبه با همتای روسی خود داشته باشد و پوتین هم با رئیس جمهور ایران دیدار و گفت و گو می کند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان