بازرسان آژانس در ایران در معرض بازرسی‌های فیزیکی شدید قرار دارند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 29 ارديبهشت 1403 - 19:31

بازرسان آژانس در ایران در معرض بازرسی‌های فیزیکی شدید قرار دارند

شماره: 15705
Aa Aa

 ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا را افزایش داده و همچنان به نقض بسیاری از محدودیت‌های توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد.

در گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا شد؛
بازرسان آژانس در ایران در معرض بازرسی‌های فیزیکی شدید قرار دارند

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش جدیدی درباره فعالیت‌ها و برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، آژانس اتمی در دومین گزارش فصلی خود با بیان اینکه ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود با خلوص بالا را افزایش داده است نوشت:‌

« ذخایر ایران شامل حدود ۱۱۳٫۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به شکل ترکیب UF6 با خلوص تا ۲۰ درصد بعلاوه ۳۴٫۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص تا ۲۰ درصد در قالب سایر ترکیبات است. ایران همچنان به نقض بسیاری از محدودیت‌های توافق هسته‌ای از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود ادامه می‌دهد».

آژانس اتمیبا اشاره به سایت تِسا در کرج افزود:

«آژانس قادر به نصب دوربین‌های جایگزین در این کارگاه یا بررسی اینکه آیا تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ و زیرین در آن از سر گرفته شده است یا خیر، نیست».

در این گزارش ادعا شده که بازرسان آن در ایران همچنان «در معرض بازرسی‌های فیزیکی شدید توسط مقامات امنیتی در تاسیسات هسته‌ای ایران قرار دارند».

آژانس اتمی درباره سانتریفیوژهای آی‌آر-۶ در تأسیسات فردو نز اظهار داشت:

«۱۶۶ سانتریفیوژ IR-6 با ساب‌هِدِرهای اصلاح نشده در آبشار نصب شد و یک سیلندر حاوی UF6 غنی شده به میزان U-235 دو درصد، برای اهداف غیرفعال سازی متصل شد (که در آنجا دنباله‌ها و محصول دوباره با هم ترکیب می‌شوند)».

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» این گزارش سه‌ماهه آژانس اتمی را «محرمانه» توصیف کرده و نوشته است که آژانس به کشورهای عضو اعلام کرده تخمین زده می‌شود ایران ۱۷٫۷ کیلوگرم (۳۹ پوند) اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد خلوص شکافت‌پذیر داشته باشد که در مقایسه با ماه آگوست تقریباً ۸ کیلوگرم افزایش داشته است.

  •  

سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در وین اعلام کرد در گزارش جدید فصلی آژانس در مورد اجرای برجام اعلام شده است آژانس به فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی خود درخصوص تعهدات مرتبط ایران ادامه داده است. 

محمدرضا غائبی افزود: 

در این گزارش به ملاقات مدیرکل با معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در ۱۲ سپتامبر سال جاری و بیانیه مشترک پس از این ملاقات و همکاری ایران با آژانس برای انجام برخی سرویس های فنی در مکانهای مورد توافق اشاره شده و یک مورد اختلاف نظر در مورد یک مکان به دلیل آنکه ایران اعلام کرده "در حال انجام تحقیقات قضایی و امنیتی در مورد انجام عملیات تروریستی در این مکان است و تا پیان نیافتن این روند دسترسی آژانس به این مکان را فراتر از تعهدات حقوقی می‌داند و اینکه ایران از "آژانس درخواست کرده تا در انجام این تحقیقات به ایران کمک کند" اشاره شده است. طبق گزارش آژانس فعالیت‌های غنی سازی در نطنز و فردو از جمله با نصب آبشارها و ماشین‌های جدید سانتریفیوژ و غنی سازی تا ۶۰ درصد و فراتر از ۳٫۶۷ درصد مقرر در برجام، همچنان با اطلاع آژانس  ادامه دارد. گزارش آژانس میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در درجات مختلف را تا ۶ نوامبر، ۲۴۸۹٫۷ کیلوگرم اعلام کرده است و نیز اشاره شده است که مدیرکل دعوت ایران برای سفر به تهران را پذیرفته است تا دیدارهای سطح بالایی با مقامات دولت ایران برای بحث در مورد موضوعات مورد علاقه طرفین بر اساس بیانیه مشترک ۱۲ سپتامبر داشته باشد. با وجود تفاوت نظرهای فنی ما با آژانس، تعاملات در این زمینه میان دو طرف با هدف حل و فصل نهایی موضوعات فیمابین همچنان ادامه دارد و کشورهای عضو آژانس باید از هرگونه اظهارنظر عجولانه یا با اهداف سیاسی در این زمینه پرهیز کنند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان