تیم مذاکره کننده ایران از خطوط قرمز نظام عدول نخواهد کرد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 2:27

تیم مذاکره کننده ایران از خطوط قرمز نظام عدول نخواهد کرد

شماره: 19295
Aa Aa

او گفته باید ببینیم آیا دولت آمریکا اراده سیاسی لازم را برای دستیابی به توافق دارد یا خیر و آیا همچنان اولویت‌های رژیم صهیونیستی را ملاک قرار می‌دهد؟

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران؛
تیم مذاکره کننده ایران از خطوط قرمز نظام عدول نخواهد کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بازدید از ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت:

موضوع پاسخ طرف آمریکایی در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال بررسی است.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

زمان مشخصی را نمی‌توانم اعلام کنم برای اینکه بگویم چه زمانی پاسخ ایران داده خواهد شد اما در اولین فرصتی که جمع‌بندی شکل بگیرد و جزئیات بررسی شود پاسخ داده خواهد شد. نکته حائز اهمیت این است که جمهوری اسلامی ایران در بحث روند مذاکرات و دستیابی به توافقی که هم پایدار و جامع و هم تامین کننده منافع جمهوری اسلامی ایران باشد جدی است و در این زمینه تاکنون به طور مسئولانه عمل کرده است.

او اظهار کرد:

روند مذاکرات ماهیت خاصی دارد. به دلیل حساسیت موضوع و به دلیل محرمانه بودن موضوع مذاکرات همه طرف‌ها تا الان سعی کرده‌اند تا به ماهیت محرمانه بودن مذاکرات پایبند باشند به این جهت که رسانه‌ای کردن زودهنگام کمک به نتیجه مذاکرات نمی‌کند و باید در بازه زمانی مناسب خود این اطلاع رسانی صورت بگیرد.

کنعانی گفت:

موضوع مذاکرات موضوع حساسی است. ما گمان می‌کنیم موضوعی که تا این مرحله از روند مذاکرات رخ داد روند مثبت و رو به جلویی است. همانطور که بارها اعلام شده است موضوعات باقیمانده در ارتباط با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، موضوعات زیادی نیست به عبارتی بیشتر مسائل مرتبط با توافق برجام میان طرفین حل و فصل شده است اما موضوعات اندک باقیمانده موضوعات حساس و مهم و تعیین کننده‌ای است.

وی با بیان اینکه با قاطعیت می‌توانیم بگوییم که جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال توافق است گفت:

ایران با جدیت دستیابی به توافق را دنبال می‌کند و معتقد است از سرگیری اجرای برجام هم در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران و هم در راستای منافع طرف‌های این توافق است اما در مجموع یک مسیر دوطرفه است و تعهدات متقابل وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که اجرای توافق باید به صورت دوجانبه شکل بگیرد و انجام شود و همه اعضای توافق باید به تعهدات خود ملتزم و پایبند باشند. ما برای دستیابی به توافق مجدد جدی هستیم و در این زمینه با جدیت وارد روند مذاکرات شدیم و منعطف عمل کردیم، ابتکارات عدیده‌ای را در شرایط مختلف زمانی برای دستیابی به توافق مطرح کردیم و از هر ابتکاری هم که از سوی دوستان ما در منطقه مطرح شده استقبال کردیم و از نقش سازنده آنها نیز استقبال می‌کنیم. ما در این زمینه جدیت داریم اما یک طرف دیگر قضیه دولت آمریکا است باید ببینیم آیا دولت آمریکا در این رابطه اراده سیاسی لازم را برای دستیابی به توافق دارد یا خیر؟ آیا دولت آمریکا در این زمینه همچنان منتظر دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند و آیا اولویت‌های رژیم صهیونیستی را ملاک تصمیم سیاسی قرار می‌دهد یا اولویت‌های منافع ملی دولت و ملت آمریکا.

کنعانی گفت:

موضوعی که در ارتباط با تیم مذاکره‌کننده فعلی جمهوری اسلامی ایران می‌توانم بگویم این است که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با جدیت وارد مذاکره شده و با خلاقیت عمل کرده است و در عین حال به خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران پایبند است. ما هم در مذاکره جدی حاضر شدیم، هم اینکه تیم مذاکره کننده ایران نتیجه محور عمل می‌کند و هم اینکه تیم مذاکره کننده خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران را رعایت می‌کند و از آن عدول نخواهد کرد. ما معتقدیم که به توافقی پایبند خواهیم بود که منافع اساسی کشور و ملت را تامین و تضمین کند. توافق یک مسیر دوطرفه است و در صورتی توافق پایدار خواهد بود که اعضا و طرف‌های توافق به مسئولیت‌ها و تعهدات خود ملتزم باشند و عمل کنند. بارها از سوی وزارت امور خارجه تاکید شده که ما به‌دنبال یک توافق خوب و پایدار هستیم و در این ارتباط با جدیت مذاکره می‌کنیم و این روند را دنبال می‌کنیم.

  •  

همزمان، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا گفت امروز ما به توافق با ایران نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر هستیم.

وی گفت:

«ما پاسخ خود را ارائه داده و امیداریم که نتیجه مثبتی حاصل شود چون در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حل مشکلات در منطقه سخت خواهد شد. بایدن همچنان معتقد است که دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته‌ای بهترین راه بوده و در راستای آن تلاش خواهیم کرد».

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان