نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 18 ارديبهشت 1403 - 23:07

نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت

شماره: 13196
Aa Aa

برای اولین بار نمایندگان کشورهای مشارکت‌کننده در برجام  به‌جز ایران با ریاست نمایندگی آمریکا در نشستی رسمی در وین دیدار کرده اند.

دیدارهای غیررسمی ادامه خواهد یافت؛
نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت

نشست کمیسیون مشترک برجام در گرندهتل وین پایان یافت اما گفت‌وگوهای فنی در نشست‌های کارشناسی ادامه خواهد یافت.

به گزارش اسپادانا خبر، نشست‌های دو گروه کارشناسی که از هفته گذشته به طور موازی جهت رایزنی‌های فنی در دو حوزه رفع تحریم و مسائل هسته‌ای آغاز به کار کرده اند ادامه خواهند یافت.

نتایج نشست های این دو گروه کارشناسی در حوزه جنبه‌های فنی مربوط به رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای به کمیسیون مشترک اعلام می‌شود.

عراقچی رئیس هیأت ایران در ابتدای نشست کمیسیون مشترک با محکوم کردن خرابکاری اخیر در تأسیسات نطنز و گلایه شدید از واکنش ضعیف کشورهای اروپایی به این حادثه تأکید کرد:

اعضای برجام باید یکصدا و بدون ملاحظات سیاسی، این اقدام را که مصداق تروریسم هسته ای و تخطی فاحش از قوانین بین‌المللی است، محکوم و تقبیح نمایند. هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی به دنبال مذاکرات فرسایشی و اتلاف وقت نیست و تأکید دارد که گفت‌وگوها در چارچوبی مشخص و در زمانی قابل قبول انجام گیرد.

رئیس هیأت ایران در خصوص آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران گفت:

این اقدام در چارچوب حقوق ایران ذیل بند ۲۶ و ۳۶ برجام و با هدف رفع برخی نیازهای کشور در حوزه پزشکی انجام گرفته است.

میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در سازمان‌های بین المللی نیز در پایان این نشست گفت:

دیدارهای غیررسمی در سطوح مختلف از جمله کارشناسان ادامه خواهد یافت. فضای کلی مذاکرات مثبت است و اگر نیاز باشد نشست اعضای برجام مجددا برگزار خواهد شد.

این دیپلمات روس در پیامی دیگر نوشت:

«امروز برای اولین بار نمایندگان کشورهای مشارکت‌کننده در برجام (به‌جز ایران) با ریاست نمایندگی آمریکا در نشستی رسمی در وین دیدار کردند تا درباره تلاش‌های در حال انجام برای احیای توافق هسته‌ای گفت‌وگو کنند».

انریکه مورا، معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده نشست‌ کمیسیون مشترک برجام نیز گفت:

به رغم حادثه هفته گذشته در سایت هسته‌ای نطنز و تصمیم مقابله‌ای ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصد، اعضای برجام همچنان آمادگی‌ دارند تا مذاکرات پیشرفت کند.

اعضای برجام در راستای اهداف سابق یعنی الحاق دوباره آمریکا به برجام و اجرای کامل این توافق، سرگرم رایزنی هستند.

نماینده چین در کمیسیون مشترک برجام اما پس از اتمام نشست با اشاره به حادثه اخیر در نطنز گفت مذاکرات احیای برجام باید سریع‌تر دنبال شوند.

«وانگ گان» گفت:

فکر می‌کنیم این تحولات، اعتقاد ما را تقویت کرد که آنچه اکنون به‌عنوان اولویتی مهم مورد نیاز است این است که از عوامل مخرب فاصله گرفته و در اینجا مذاکرات را با سرعت بیشتری دنبال کنیم

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان