ایران 210 کیلو اورانیوم 20 درصد و 25 کیلو اورانیوم 60 درصد دارد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 4 خرداد 1403 - 17:30

ایران 210 کیلو اورانیوم 20 درصد و 25 کیلو اورانیوم 60 درصد دارد

شماره: 15566
Aa Aa

صنعت هسته ای ایران قابل مقایسه با دیگر صنایع هسته ای در دنیا نیست و  در همه بخش ها بدون کمک خارجی پیشرفت های چشمگیری داشته است.

بهروز کمالوندی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران؛
ایران 210 کیلو اورانیوم 20 درصد و 25 کیلو اورانیوم 60 درصد دارد

بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای و در مصاحبه با رسانه های جمعی اظهار داشت:

کشورهای استکباری الان اذعان کرده اند که دیگر نمی توانند صنعت هسته ای را از جمهوری اسلامی ایران بگیرند. 

به گزارش اسپادانا خبر، وی ادامه داد:

آنها می‌دانند این صنعت نقطه حساس و کلیدی است لذا تلاش می کنند جمهوری اسلامی را از یک مولفه مهم قدرت محروم کنند. موضوع هسته ای را سیاسی کرده اند و اتهام می زنند که دنبال سلاح هستیم در حالیکه خودشان سلاح دارند و استتفاده کرده اند. 

وی با تأکید بر اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مصوبه مجلس توانسته دست ما را باز کند اظهار داشت:

طبق برجام باید غنی سازی تنها 120 کیلو صورت می گرفت اما طبق آخرین آمار، اورانیوم 20 درصد را تا 210 کیلو غنی کرده ایم و 25 کیلو نیز اورانیوم غنی شده 60 درصد داریم.

او گفت:

آمریکا هم اکنون در سراشیبی افول است و هیچوقت به‌خصوص در منطقه اینقدر ضعیف نبوده است. ایران روز بروز قوی تر می شود و انشاء الله می تواند به آرمان های انقلابی خود تحقق ببخشد. ما یکی از بهترین های دنیا در این صنعت هستیم. ما در بخش های مختلف انرژی، پزشکی و بهداشت، کشاورزی و شیلات فعال هستیم. فقط در حوزه پزشکی بیش از یک میلیون نفر از هموطنان از رادیوداروهای این صنعت استفاده می کنند. تولید برق هسته ای را داریم. برای تولید برق هسته ای و تولید رادیوداروها در راکتورها، سوخت هسته ای نیاز داریم که چرخه آن را از اکتشاف و استخراج و غنی سازی گرفته تا پسمانداری که طی آن باید سوخت مصرف شده به نحو مناسبی نگهداری شود. ما امروز در گداخت، لیزر، تولید دوتره ها و آب سنگین و کوانتوم پیشرفت های بسیار زیادی داریم. صنعت هسته ای صنعت بسیار گسترده ای است. صنعت هسته ای ما قابل مقایسه با دیگر صنایع هسته ای در دنیا نیست. شاید کشورهای دیگر یک یا دو بخش را داشته باشند اما ما در همه بخش ها بدون کمک خارجی پیشرفت های چشمگیری داشته ایم. 

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان