حزب اتحاد ملت ایران خواستار برگزاری رفراندوم شد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 0:45

حزب اتحاد ملت ایران خواستار برگزاری رفراندوم شد

شماره: 9201
Aa Aa

در این نامه خواسته شده با قید فوریت برای همه‌پرسی در خصوص نظارت استصوابی اقدام قانونی انجام و از تبدیل انتخابات به تشریفات انتصابات جلوگیری شود.

در نامه‌ای خطاب به روحانی، رئیس جمهوری ایران؛
حزب اتحاد ملت ایران خواستار برگزاری رفراندوم شد

حزب اتحاد ملت ایران در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با اشاره به سخنان وی درباره تهدید رکن «جمهوریت» نظام و تبدیل انتخابات به تشریفات انتصاب نوشت:

جناب آقای رئیس‌جمهور! حضرتعالی در چند سال اخیر بارها به اصل 59 قانون اساسی که اشعار می‌دارد «در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه ‏پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد» از این اصل به عنوان اصلی بن بست شکن، راهگشا و فصل الخطاب یاد کرده‌اید.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از روابط عمومی حزب ملت ایران در این نامه آمده است:

ما به عنوان یکی از احزاب شناخته شده و شناسنامه‌دارِ باورمند به مبانی نظام جمهوری اسلامی از جنابعالی تقاضا داریم از طریق ارائه لایحه قانونی با قید فوریت برای انجام «همه‌پرسی» در خصوص «نظریه تفسيرى شورای نگهبان از اصل 99 قانون اساسی» و به اصطلاح نظارت استصوابی، اقدام قانونی لازم را کلید بزنید تا بلکه پیش از پایان دوره مجلس دهم گره 28 ساله در سیاست ایران که تالی فاسد‌های بسیاری در نظام تقنینی اجرایی و قضایی و نیز عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور داشته است با رأی فصل‌الخطابی ملت ایران گشوده و زمینه ساز آشتی ملی شود.

در این نامه با بیان «رفتار ناصواب جاری شورای نگهبان در ردصلاحیت گسترده بخش اعظم نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی» نوشته شده است:

شورای نگهبان در آستانه برگزاری انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی به درخواست رئیس وقت هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، نظریه تفسیری در لفظ نظارت مندرج در اصل 99 قانون اساسی را به این شرح ارائه کرد، «نظارت مذکور در اصل 99 قانون اساسی استصوابی و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تایید و رد صلاحیت کاندیداها می شود». تفسیری که به اذعان اکثریت حقوقدان‌های مستقل و فعالان سیاسی، خلاف روح مردم‌سالارانه قانون اساسی است. اعمال افراطی این برداشت از اصل99 که در مجلس منبعث از آن به قانون تبدیل شد از آن زمان موجب شده است که مجلس شورای اسلامی از جایگاه رفیع خود تنزل مرتبت معناداری بیابد و انتخابات نیز عملا بدل به تشریفات انتصابات شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان