به دنبال رفع تحریم هاعلیه جمهوری اسلامی هستیم | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 1:25

به دنبال رفع تحریم هاعلیه جمهوری اسلامی هستیم

شماره: 14890
Aa Aa

تحریم ها مانع پیشرفت ایران نبوده و نیستند| مذاکره را برای مذاکره نمی خواهیم| ایران از تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان حمایت می کند.

 
ابراهیم رئیسی در جریان سفر به تاجیکستان؛
به دنبال رفع تحریم هاعلیه جمهوری اسلامی هستیم

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در جریان سفر به تاجیکستان و در دیدار "شوکت میرزایف" رئیس جمهور ازبکستان با تاکید بر اینکه تحریم ها مانع پیشرفت ایران نبوده و نیستند اظهار داشت:

در عین حال به دنبال رفع تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی هستیم.

به گزارش اسپادانا خبر، رئیسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولتی فراگیر و با مشارکت همه گروه ها و اقوام در افغانستان که به استقرار صلح و ثبات در این کشور منتج شود، حمایت می کند.

رئیس جمهور ازبکستان نیز با بیان اینکه دو کشور در عرصه روابط سیاسی حسن تفاهم دارند خاطرنشان کرد:

سوابق تمدنی و تاریخی مشترک دو کشور می تواند نقش مهمی در تسهیل گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی فیمابین و ارتقای سطح همکاری های فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران و ازبکستان داشته باشد. ازبکستان به دنبال یک نقشه راه عملیاتی برای گسترش روابط اقتصادی با ایران به ویژه در عرصه حمل و نقل و هر چه فعال تر کردن کریدور ارتباطی شمال-جنوب با محوریت بندر چابهار است. 

رئیسی همچنین در دیدار عمران خان، نخست وزیر پاکستان گفت:

ظرفیت‌های ارزشمندی برای گسترش مناسبات بین تهران و اسلام آباد وجود دارد و ارتقای امنیت مرزی باعث گسترش تعاملات اقتصادی و آبادانی مناطق مرزی می‌شود.

سید ابراهیم رئیسی

رئیسی در دیدار نخست وزیر پاکستان

او اظهار کرد:

تشکیل حکومت فراگیر و ممانعت از مداخلات خارجی کلید حل مشکلات افغانستان است. سابقه ۲۰ سال حضور نیروهای آمریکایی و غربی در افغانستان هیچ نتیجه ای جز خرابی، آوارگی و کشتار بیش از ۳۵ هزار کودک و هزاران زن و مرد افغانستانی نداشت.خروج نیروهای آمریکایی فرصتی تاریخی برای شکل گیری حکومتی مردمی در افغانستان و برقراری آرامش در این کشور و منطقه است.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز گفت:

به دنبال گسترش همه‌جانبه روابط خود به ویژه در زمینه حمل و نقل با ایران هستیم و معتقدیم ارتقای سطح همکاری های دو کشور تاثیرات مثبت منطقه ای و جهانی خواهد داشت. ایران و پاکستان باید برای عبور موفق افغانستان از مرحله دولت سازی و تشکیل حکومت فراگیر با یکدیگر همکاری و تعامل نزدیک داشته باشند.

سید ابراهیم رئیسی در دومین روز از سفر به تاجیکستان و در دیدار "قاسم توقایف" رئیس جمهور قزاقستان نیز تحولات افغانستان را موضوع مشترک همه کشورهای منطقه عنوان کرد و افزود:

مشکلات افغانستان صرفا با تشکیل دولتی فراگیر و با مشارکت همه اقوام و گروه‌ها که بتواند صلح و ثبات را در این کشور برقرار کند و پرهیز کشورهای خارجی از مداخله در امور افغانستان حل و فصل خواهد شد.

22

رئیسی در دیدار رییس جمهور قزاقستان
 

او با بیان اینکه ایران به دنبال حل و فصل مسئله هسته‌ای از طریق گفتگو است تاکید کرد:

البته چنانکه پیش‌تر نیز اعلام شده است مذاکره را برای مذاکره نمی خواهیم و به دنبال مذاکراتی هستیم که به حل مسئله و رسیدن به نتیجه منجر شود.

رئیس جمهور قزاقستان نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش علاقمند به تقویت روابط و تعاملات خود به ویژه در عرصه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران است اظهارداشت: 

قزاقستان هم کاملا با نظر جمهوری اسلامی ایران موافق بوده و تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه گروه ها و اقوام را تنها راهکار حل و فصل مسائل و مشکلات افغانستان می‌داند.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان